KNVvL Modelvliegsport

Beginnen met de hobby

Aanschaf

Het is natuurlijk heel verleidelijk om meteen een mooie Pitts Special, Spitfire of Helicopter te kopen maar realiseer je dat complexe modellen een ervaren bouwer en vliegen nodig hebben. Dus aan het model van je dromen ben je nog niet toe. Geloof het of niet dat mooie model is veel minder makkelijk om mee te leren vliegen. Na een paar ongelukjes is het mooie er snel van af.
We zoeken dus een degelijk, gemakkelijk te bouwen hoogdekker trainer. Niet echt een super mooi model maar bedenk je dat de schoonheid van binnen zit, in zijn gemoedelijke vliegeigenschappen, sterke constructie en korte bouwtijd. We nemen dus een lekkere rechttoe rechtaan trainer met een rechthoekige romp die lekker stevig is en een hooggeplaatste vleugel voor een grote zelfstabiliteit. Een dik vleugelprofiel en licht gewicht zorgen voor een model wat lekker langzaam kan vliegen zodat je alle tijd hebt om te leren sturen. Je zal zien dat je met dit model veel en snel bouw- en vliegervaring opdoet die je in je latere modelvliegcarriere goed van pas zal komen. Naast het model zelf is er ook nog een zender set, motor, lader, gloeiplugaccu, brandstof en dergelijke aan te schaffen voordat je de lucht in kan. Maar niet alle zaken heb je direct nodig en het bouwen duurt even dus je kan de aanschaf eventueel uitspreiden. 
 

Bouwen
Er zijn niet veel gereedschappen nodig om uit een bouwdoos een model te maken. Wat klein gereedschap als mesjes, figuurzaag, schuurpapier etc en natuurlijk hout of secondenlijm (ook wel bekend als CA lijm). Het is aan te raden een goede vlakke bouwplek te maken voor de bouw waar het model. Een garage lijkt heel geschikt maar denk er om dat vocht en balsahout niet samen gaat. Een modelvliegtuig, zoals een trainer, is relatief eenvoudig. Maar je kan met de bouw voor problemen komen te staan.
Ook hier is de hulp van een ervaren modelvlieger van de locale club erg welkom en deze zal het graag geven. Hij zal u bv. adviseren om gelijk rekening te houden met zaken als de gaten voor de brandstof leidingen en stuurkabel alvorens u het model gaat bekleden. Dit bekleden doen we allang niet meer met Tissue papier en spanlak maar hiervoor is moderne polyester basis folie die met behulp van een strijkboutje snel en reukloos kan worden aangebracht. Het materiaal is overigens zo sterk dat u er moeite voor zal moeten doen om er een gat in te prikken of het te scheuren. Let wel dat je door verwarmen de folie snaarstrak kan spannen maar het is zo sterk dat het frame van de vleugel er door krom kan trekken. Zorg dat de motor en tankruimte goed zijn bewerkt met lak of epoxy zodat het hout hier niet door de brandstof wordt aangetast en zo jaren lang goed blijft. De vleugel van uw model bestaat (meestal) uit twee losse delen die aan elkaar moeten komen. Doe hier een glasmatje met epoxy overheen voor de stevigheid. Het staat niet in elke bouwbeschrijving maar is wel zo lekker stevig.
Nadat het model is afgewerkt kan alle apparatuur er in, let op dat hier nu ook het zwaartepunt van het model beïnvloed wordt. Het zwaartepunt is aangegeven op de bouwtekening en het model kan daar op de vingertippen worden vastgehouden om de balans te testen. Een model met alle apparatuur er in moet dan een beetje met de neus naar beneden hangen om lekker te vliegen. Door met de accu en andere apparatuur te schuiven kan een model met een minimum aan extra gewicht (lood) uitgebalanceerd worden. Ook over de lengte as kan een model gebalanceerd worden door hem aan het puntje van de kop (prop) en staart vast te houden. Door wat lood in de tip van de vleugel te plakken is het model snel in balans.
Het model zal door een ervaren modelvlieger moeten worden gecontroleerd voordat het het luchtruim kan verkiezen. Een nieuw model vliegen is altijd een spannend moment wat ook door een ervaren modelpiloot moet worden gedaan.
Vliegen
Over zelf leren vliegen kunnen we kort zijn, DOE HET NIET, ga naar de club en laat het model nakijken en testvliegen. We willen niet in herhaling vallen maar modelvliegtuigen zijn geen speelgoed en het besturen is niet zo gemakkelijk dat je dit wel even doet. Er is geen computer simulatie die je kan voorbereiden op de eerste vlucht met een model, zelfs een brevet op een 747 of F-16 is van geen betekenis.
Vliegen zonder begeleiding betekend domweg je model CRASHEN! wat zonde van je tijd en geld is en bovendien erg frustrerend. Vergeet dus dat weilandje om de hoek en ga naar een modelvliegclub die je een goede accommodatie en vakkundige hulp kunnen bieden. Bovendien ben jij als bestuurder verantwoordelijk voor eventuele schade die voortvloeit uit het besturen (of trachten te besturen) van je model.
Met een instructeur zal je de besturing van het model pas op veilige hoogte in handen krijgen. In het begin zal het model heel gevoelig aanvoelen en erg snel reageren. Je moet meestal wel even wennen dat het model vrij in elke richting kan bewegen, maar dat de zender en bijbehorende stuurbewegingen hetzelfde blijven. Dus als je van je af vliegt is er niks aan de hand en betekend knuppel naar rechts model naar rechts, MAAR als het model op je af komt is dit (voor de kijker) andersom. Dit is hetzelfde als bij een RB auto, maar die vallen niet uit de lucht als het fout gaat.
In geval van nood zal de instructeur het weer even overnemen. Het duurt een paar lessen voordat je je kan inleven en als het ware vanuit het gezichtspunt van het model gaat sturen. Onder begeleiding van een ervaren en gebrevetteerde piloot zal je stapsgewijs leren je model te besturen en steeds meer ervaring op doen en specifieke zaken leren. Hoe lang het lesvliegen duurt is verschillend, maar als men met vaste regelmaat vliegt dan zal je binnen een korte tijd het gevoel krijgen het model te kunnen sturen zoals jij wilt. Figuren als een achtje, looping en landingscircuit passeren de revue tot de eerste landing, daarna is het oefenen voor je brevet. Zodra je dit hebt behaald kan je zelfstandig vliegen en ben je weer een stapje dichterbij dat droomvliegtuig.

 

 

Hoe het niet moet

 

Als wij gevraagd worden hoe te beginnen met modelvliegen, dan is altijd het antwoord: ga op zoek naar een modelvliegclub. Waarom? Zie het dit filmpje. Daarin blijkt dat:

·         Je niet op de openbare weg en/of in de nabijheid van gebouwen moet gaan vliegen.

·         Dat de eerste vliegpogingen zonder deskundige instructie gedoemd zijn te mislukken.

·         Het modelvliegtuig eerst op de grond goed afgesteld moet zijn.

·         Dat een meewerkende echtgenote een positieve uitwerking heeft.

De modelvlieger uit het filmpje, Roel, is in contact gekomen met een modelvliegclub in zijn buurt. Hij heeft les genomen en is binnen de kotste keren geslaagd voor zijn brevet. En nu vliegt hij met een 55cc Extra.

 


Warning: Parameter 2 to modChrome_artblock() expected to be a reference, value given in /home/vhosting/o/vhost0006105/domains/modelvliegsport.nl/htdocs/www/templates/modelvliegsport2014/html/modules.php on line 39

Warning: Parameter 3 to modChrome_artblock() expected to be a reference, value given in /home/vhosting/o/vhost0006105/domains/modelvliegsport.nl/htdocs/www/templates/modelvliegsport2014/html/modules.php on line 39